Dežurni telefon: +381 61 63 84 071
Preporuke žena žrtava rodno zasnovanog nasilja i trgovine ljudima za unapređenje sistema podrške i usluga
- Žrtve moraju biti upoznate sa svim svojim pravima i na vreme informisane o svim uslugama i načinom funkcionisanja čitavog mehanizma podrške i jasnim mandatima svih aktera uključenih u isti, na način koji je njima jasan i razumljiv.
- Neophodno je zasnivanje čitavog mehanizma podrške na potrebama žrtve i poštovanjem pune participacije žrtve, da sistem podrške bude centriran na žrtvu, da se od „rada za žrtvu“ pomeri ka „radu sa žrtvom“. Ne samo da se pita već i da se čuje.
- Kontinuirana edukacija profesionalaca u cilju dosledne primene postojećih zakonskih rešenja i standardizovanja postupanja zaposlenih u državnim organima, posebno u pravosuđu, sa ciljem usvajanja pristupa u radu koji je fokusiran na žrtvu i što boljeg razumevanja položaja žrtve.
- Neophodno je raditi proaktivnu identifikaciju, reagovanje po službenoj dužnosti svih delova sistema, aktivniji terenski rad pre svega službi iz sistema socijalne zaštite, sa ciljem dolaska do žrtava koje u ovom trenutku ostaju van sistema podrške i neprepoznate kao osobe u potrebi. Prevashodno se tiče radne eksploatacije, prinude na prošnju, prinuda na vršenje krivičnih dela i prinude na brak.
- Unapređivanje postojećeg zakonskog okvira u oblasti zaštite žrtava trgovine ljudima i nasilja, njihovih prava u cilju sprečavanja sekundarne viktimizacije žrtava od trenutka pokretanja mehanizma podrške.
- Unapređivanje specijalizovanih usluga za žrtve rodno zasnovanog nasilja I trgovine ljudima pružanjem podrške kroz saradnju relevantnih državnih organa i specijalizovanih udruženja za zaštitu žrtava. Nedostatak specijalizovanih usluga posebno za žene migrantkinje žrtve rodno zasnovanog nasilja.
- Procedure prijavljivanja za određenu uslugu, a posebno kada se radi o materijalnim davanjima, treba pojednostaviti i ubrzati donošenje odluka, jer se za iste aplicira u trenutku urgentne potrebe i neophodno je brzo reagovanje sistema.
- Psihološka podrška i psihološko savetovanje koje doprinosi procesu reintegracije i oporavka, trebalo bi da bude sastavni deo svih vidova podrške sistema socijalne zaštite i da bude dostupno ženama žrtvama i u situaciji vanrednog stanja, na više jezika.
- Medijski sadržaji bi trebali štititi identitet i poštovati pravo na privatnost žrtve, i odmeravati preciznije šta je interes javnosti a šta je pravo na privatnost i zaštita dostojanstva žrtve.
- Mere zaštite za vreme epidemije trebalo bi da budu posebno kreirane za osetljive kategorije stanovništva, a naročito osobe koje su imale blisko iskustvo traume nastale usled zlostavljanja ili nasilja u uslovima izolacije.
- U osmišljavanju i realizaciji slanja afirmativnih poruka kao i kreiranju preventivnih kampanja generalno, poželjno je uključivanje žene koje odlično poznaju stanja retraumatizacije, koje bi ličnim savetima mogle olakšati stresne situacije drugim ženama sa sličnim životnim iskustvom.
- Poželjno je aktivno nastavljanje rada Savetodavnog tela, koje bi učestvovalo u izradi svih relevantnih dokumenata, Strategija, izmena Zakonskih rešenja koja regulišu pitanja i položaj žrtava rodno zasnovanog nasilja i trgovine ljudima. Neophodno uključivanje Savetodavnog tela i prilikom kreiranja novih specijalizovanih usluga za žrtve.
- Neophodna je reforma sistema socijalne zaštite u ustanovama koje spadaju u glavne pružaoce usluga koje se nalaze u njihovoj nadležnosti, poput centara za socijalni rad u pravcu gde bi se pojedinci specijalno obučavali za podršku i pomoć u određenoj problematici kao što je porodično nasilje ili trgovina ljudima i gde bi duži vremenski period pratili takve slučajeve zbog postojanja rizika od ponovnog dolaska do situacije nasilja ili trgovine ljudima, to je uslovljeno direktno i sa neophodnim povećanjem broja zaposlenih, i delegiranje manjeg broja predmeta po jednom voditelju slučaja.
- Neophodno povećati supervizijsku podršku stručnim radnicima centra, koja bi pored neophodne podrške zaposlenima u radu sa korisnicama i korisnicima imala i neposredni i učestaliji nadzor nad radom voditeljki i voditelja slučajeva.
- Dosledna implementacija postojeće zakonske regulative u cilju zaštite prava žrtava trgovine ljudima na privatnost, bezbednost, pomoć i informisanje u krivičnom postupku, naročito primena odredbi o posebno osetljivim svedocima Zakonika o krivičnom postupku.
- Primena u praksi apsolutne zabrane suočenja posebno osetljivih svedoka i maloletnih oštećenih lica sa okrivljenim, kao I opremanje svih nadležnih sudova tehničkim mogućnostima za saslušanje posebno osetljivih svedoka i maloletnih oštećenih lica, bez mogućnosti ponovnog pozivanja I naknadnog ispitivanja.
Preporuke su nastale u okviru projekta koji je delom finansiran grantom Stejt Departmenta. Mišljenja, nalazi i zaključci koji su ovde navedeni pripadaju autorima, i ne odražavaju nužno mišljenja, nalaze i zaključke Stejt Departmenta.