Socijalno preduzetnistvo kao sredstvo za ekonomsko osnazivanje zena

Foto: Marija Piroški

Socijalno preduzetništvo kao sredstvo za ekonomsko osnaživanje žena

UG Atina koje je osnivač ženske socijalne preduzetničke inicijative Bagel Bejgl, kroz seminar Socijalno preduzatnistvo kao sredstvo za ekonomsko osnazivanje zena podržalo je 10 drugih organizacija civilnog društva u svojim nastojanjima da krenu istim ili sličnim putem. Svesrdnu podršku celom tom procesu pružila je i koleginica Milica Čalija, osnivačica preduzeća „Andjeli". Socijalno preduzetništvo kao sredstvo za ekonomsko osnaživanje žena pronašlo je svoj put do organizacija poput: UG Žena na prekretnici, Adre, BCM, Jastrebacke priča, ORD Bujanovac, koje u potencijalu žele da pokrenu svoje preduzetničke inicijative. Verovali ili ne, ali nekima je do završetka pisanja ovog izveštaja to i pošlo za rukom. UG Atina duguje posebnu zahvalnost i ženama budućim preduzetnicama koje su došle za zaokruže svoja znanja pre otpočinjanja ovog velikog poduhvata.

Sam seminar je bio usmeren upravo na njih, na same žene preduzetnice da unaprede svoju ideju i posao, kao i da ga usklade sa postojećim tržišnim vrednostima. Glavni cilj seminara je da pruži odgovor na ključna pitanja i „know how“  koji mogu da reše nedoumice prilikom uspostavljanja strukture i sistema unutar budućih preduzeća. Fokus je bio usmeren na esencijalne korake osnivanja socijalnog preduzeća, definisanje ideje i predstavljanje (prodaju)  priče. Kroz interaktivan pristup i praktične vežbe su postavljani ciljevi, koraci, i planovi aktivnosti kako bi se realizovala ta ideja. Ono što je više puna naglašeno i što čini oskosnicu cele zamisli i ideje, ali i rukovođenja ovakvom pričom jeste neophodnost planiranja i kontinuiranog praćenja finansijskih troškova, ali i upravljanje prihodima i rashodima tokom samog procesa rada. Takođe su svim učesnicama i učesnicima davane smernice za apliciranje različitim fondovima koji pružaju finansijsku podršku za pokretanje preduzeća.Svakako je iz ugla tima UG Atina i Bagel Bejgl, bilo predivno videti kako su se razvijale ideje ali i artikulacija istih, osmišljavanje biznis modela, analiziranje postojeće situacije kao i večno traganje za idejama.

Socijalno preduzetništvo je proces učenja koja zahteva balansiranje između surovog tržišnog poslovanja i misije i vizije koju preduzeće ima u svojoj priči. Jedna od najvažnijih stavki koja omogućava uspešno poslovanje jeste prezentovanje priče i odgovaranje na dva ključna pitanja: Zašto sam socijalno preduzeće i Koja je moja priča?

Marijani Savić svakako je bilo lakše da odgovara na pitanja vezana za socijalno preduzetništvo, jer je stečeno iskustvo omogućilo dobro poznavanje situacije i terena. Približila je kako je neprofitno udruženje UG Atina koje se bavi zaštitom žrtava trgovine ljudima osnovalo profitno preduzeće Bagel Bejgl koje je d.o.o. Prezentujući početke rada Bagel radnje, predstavljen je razvojni proces od kreiranja početnog kapitala do usmeravanja profita na programe UG Atina. Kao posebna celina predstavljen je program ekonomskog osnaživanja žena koje su preživele trgovinu ljudima, ali i kao ključnu stavku uključivanja najranjivijih u društvene tokove i koje UG Atina trenutno razvija sa UNWOMEN.

Slike sa događaja možete pogledati u galeriji: http://www.atina.org.rs/sr/socijalno-preduzetni%C5%A1tvo-kao-sredstvo-za...

Ovaj tekst je nastao u okviru projekta “Ključni koraci ka rodnoj ravnopravnosti", koji sprovodi Agencija za rodnu ravnopravnost i osnaživanje žena (UN Women), uz finansijsku podršku Evropske unije. Stavovi u ovom tekstu pripadaju isključivo autorima i autorkama, i ne predstavljaju nužno stavove UN Women, Ujedinjenih nacija, ili bilo koje druge organizacije pod okriljem Ujedinjenih nacija. Projekat je deo inicijative za podršku ženskom preduzetništvu, ženama u ruralnim područjima, smanjenje diskriminacije na tržištu rada i prilikom zapošljavanja i podsticanje dijaloga o značaju ekonomskog osnaživanja žena i razmene znanja i informacija među ženama preduzetnicama.

U Beogradu, 18. aprila 2019. godine