Bejgl radnja u borbi protiv rodno zasnovanog nasilja

Tema trgovine ljudima zvuči nadrealno. Čini se kao da pričamo o horor filmovima, ali u pitanju je tužna stvarnost za hiljade ljudi. Prema izveštaju Ujedinjenih nacija objavljenom prošle godine, od 2010. do 2012. godine otkriveno je 510 ruta trgovine ljudima širom sveta, i žrtve iz ukupno 152 države. Ovaj dokument takođe otkriva da 49% tih žrtava čine žene, a kada se dodaju i devojčice, cifre dosežu i 70%. Još zapanjujućih podataka? Čak 53% žrtava je seksualno zlostavljano, dok je 40% imalo iskustvo prisilnog rada ili radnih uslova sličnih ropstvu. Zvuči kao triler, ali ovo su činjenice protiv kojih se srpska NVO Atina bori već više od decenije. Pored pružanja podrške žrtvama trgovine ljudima, Atina takođe podržava žene koje su preživele rodno zasnovano nasilje.

Socijalno preduzetništvo je postalo saveznik misije ovog udruženja 2015. godine. Nakon pridruživanja kongresu o poslovanju i civilnom sektoru, neprofitna organizacija odlučila je da zasuče rukave i otvori bejgl radnju. “Nekada smo dobijale podršku od fondova, udruženja i vlada, ali ne možemo se u potpunosti osloniti na to”, rekla nam je Marijana Savić. Ona je direktorka ove nevladine organizacije, i ujedno upravlja Bagel Бејгл (ili Bagel Bejgl) radnjom, čije ime kombinuje latinicu i ćirilicu.

Tako je zaživela ideja o otvaranju socijalnog preduzeća. Prema Marijaninim rečima, uprkos tome što su nedavno započele ekonomsku aktivnost (zvanično otvaranje bilo je u aprilu), upravljanje Atinom nikada nije bilo daleko od vođenja posla. “Kada prikupljate sredstva, potreban vam je plan, na kraju krajeva nudite uslugu govoreći o vašoj misiji”, objašnjava ona. Atinine vrednosti takođe podržavaju ideju postojanja ekonomske aktivnosti. “Želimo da pružimo podršku ženama kako bi postale ekonomski nezavisne; u suprotnom je besmisleno raditi na njihovom oporavku, a zatim ih vraćati u situaciju koja ih izlaže riziku, u isto okruženje i okolnosti u kojima su doživele nasilje”, navodi ona.

U Bagel Bejgl radnji se, pored toga što sav profit usmeravaju na organizaciju, održava i obuka za rad u kuhinji, uslugu keteringa i rad sa mušterijama u prodaji. “Naš cilj je stvaranje inkluzivne atmosfere i zajednice, koja može da ponudi alternative žrtvama rodno zasnovanog nasilja, i pruži im značajne mehanizme. Moramo da promovišemo ekonomsko osnaživanje”, naglašava ona.

Tokom našeg razgovora, Marijana je pravila pauze kako bi pomagala mušterijama, odgovarala na njihova pitanja, i javljala se na telefon. Dobar znak za posao. “Mnogi ne znaju da smo mi socijalno preduzeće, a ponekad sam povod nije dovoljan da se obezbedi prodaja proizvoda. Neki ljudi samo dolaze da jedu i važno je imati visokokvalitetan proizvod. Mnogi svrate, svidi im se bejgl, a kada saznaju celu priču to bude šlag na tortu. Moraš i ti probati!”, kaže Marijana.

Probali smo bejgl. A, pošto smo došli zbog njihove misije, kladimo se da je kombinacija visokokvalitetnog proizvoda i važne borbe recept za uspeh. Plan proširenja Bagel Bejgla uključuje veću radnju i unapređenje usluge keteringa, naravno pored pružanja boljih mogućnosti žrtvama rodno zasnovanog nasilja.

Tekst u originalu možete čitati putem linka: https://yourmarkontheworld.com/author/diveinsocial/